In het vorige artikel zijn we ingegaan op het thema hoe u procesmatig een organisatie kunt inrichten op coachen zodat het een optimaal rendement behaald. Heel bruikbaar bij veranderingstrajecten of bij start van een specifiek opleidingstraject. U bent nu op weg naar de derde tip! Ik weet, u hebt behoefte naar meer, dus bij deze Tip 3: vraag door op 6 niveaus van denken!
Tip 3: vraag door op 6 niveaus van denken
LSD: Luisteren - Samenvatten - Doorvragen!
Uiteraard is luisteren, samenvatten, doorvragen heel belangrijk. Dit kost veel mensen moeite. U dient hier immers heel present voor aanwezig te zijn (in het heden/ nu luisteren). De meeste mensen formuleren tijdens het gesprek al vragen en gedachten en luisteren dus niet 100% meer naar de coachee. Vat dus altijd eerst samen wat de ander heeft gezegd:"je hebt dus je mening gegeven aan Jan en Jan zei dus dat hij het maar een simpele gedachte vond. Hierdoor raakte jij geiiriteerd".
Doorvragen in denkkader coachee Vraag hier dan exact op door. De meeste mensen stellen vragen uit hun eigen denkkader. Bijvoorbeeld: "Wat bedoel je precies met geiirriteerd?". Dit zorgt ervoor dat u met uw vragen in het denkkader van de coachee blijft en vanuit zijn denkkader ook kan komen tot oplossingen. Moeilijk maar wel heel leuk!
Zes niveaus van vragen Nu kunt u vragen stellen op 6 niveaus. Deze kennen overigens voor de coach ook een logische volgorde waardoor u nooit vragen vergeet. Het helpt de coachee op de snelste manier tot resultaat te komen!
1) Feiten: wat is er gebeurd? Wat is de situatie? Wie zijn er bij aanwezig? Wanneer? Waar?
2) Meningen: Wat vind je ervan? Wat vindt de ander ervan? Wat is je mening?
3) Gevoel: Hoe voelt dat? Welk gevoel geeft het je?
4) Ambitie: Wat wil je ermee? Wat wil je bereiken? Welk doel streef je na? Wat is je wens?
5) Actie: Wat ga je doen? Welke actie neem je? Hoe? In welke stappen? Wat wordt je eerste stap?
6) Resultaat: Tot welk resultaat leidt dit dan? Wat levert het je op? Waar wil je eindigen qua resultaat? Wat doe je dan concreet als...?
Hoe gebruikt u de vragen in uw praktijksituatie? Er zijn twee manieren van aanvliegen: ik werk zelf altijd van resultaat naar feiten - meningen - gevoelens - ambitie - actie, omdat ik dan het toekomstige doel als uitgangspunt neemt. Tevens praat ik vanuit de toekomst ook meer oplossingsgericht. En het is ook prima om de bovenstaande volgorde af te werken. Tip: doe het niet door elkaar, want dan raakt u de draad kwijt.
Conclusie
Doe er uw voordeel mee. U zult merken dat doorvragen in het denkkader van de coachee al een openbaring is. U luistert zelf beter dan ooit. U zoekt in het gedachtegoed van uw coachee naar oplossingen. Als u dan ook nog vragen stelt op de zes niveaus dan zult u merken dat u heel eenvoudig door gesprekken zult komen. U zult merken dat de gesprekken effectiever en efficienter verlopen. Ik ben benieuwd naar uw reacties.
Ps ik heb nog een elementaire tip te vergeven: wat nou als een coachee in de stress raakt of vastloopt. Hiervoor heb ik een red aid kit! Maar daarover meer in het volgende artikel!
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656
https://woutplevier.nl
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.
Ik volg de opleiding coaching en begeleiding dus heel hartelijk bedankt voor deze goede tips. Ik kijk uit naar de volgende!
Bedankt.
Met vriendelijke groet,
Brenda Broek
Wouter
|
|
30
-
09
-
2010
|
20
:
21
uur
Hi Brenda,
Graag gedaan! het volgende sluitende artikel komt eraan. Maar als je nog meer handige dingen wilt weten, wees vrij met vragen. Ik vind het leuk om mensen te voorzien van goede coachingstips!
Wout
joop kools
|
|
1
-
10
-
2010
|
10
:
40
uur
Wat denk jij van vragen als, wat betekent de situatie voor jou en voor de ander, welke vragen roept die situatie bij jou op, wat zou je nader willen onderzoeken?
Wouter
|
|
1
-
10
-
2010
|
11
:
10
uur
Hi Joop,
Dank je voor je bericht. Je vult aan met goede vragen.
Het lijstje van voorbeelden in de zes categorien is niet volledig vermeld. Het geeft een richting met een aantal voorbeelden aan van vragen die erin horen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere methodieken zoals precisievragen uit de NLP, vraagstelling volgen RET, vraagstelling volgens STARR. Ik illustreer hier een vraagmethode die voor iedereen, mijn inziens, gemakkelijk te adapteren valt.
In de training Topcoach leert men dit met hulp van medecursisten zelf te definieren.
In jouw geval is dus je eerste vraag een meningsvraag, de tweede ook en de derde een ambitievraag.
Voor een goede coaching zijn de goede vragen van kapitaal belang, en zeer nuttig. Alleen verplichten ze de coach van ''voor'' te denken ipv ''na'' te denken. Een ander ding dat in de weg durft staan van een goede coaching zijn de binnengeslopen vooroordelen.
Eva | coaching.
An | Coaching
|
|
2
-
11
-
2011
|
12
:
07
uur
Coachen moeten natuurlijk met vragen aan de slag. De vragen dienen niet alleen om bij het coachen het juiste traject te volgen maar ook om hun eigen vooroordelen weg te werken. De grootste handicap bij het coachen zijn de vooroordelen die we vormen over een coachee.